Rosak RM8,000, tuntut sampai RM30,000
- Details
30 Jun 2021
SHAH ALAM - Sebahagian penilai atau adjuster yang terlibat dalam sindiket penipuan tuntutan insurans berperanan membuat pengiraan tidak telus terhadap kenderaan yang terlibat dalam kemalangan jalan raya.
Melalui cara menaikkan tuntutan dengan melakukan penipuan atau tuntutan palsu, pembayaran balik kerugian menjadi berlipat kali ganda yang perlu dibayar syarikat insurans.
Hanya meletak status 'total lost' atau musnah sepenuhnya pada kenderaan yang terlibat dengan kemalangan, pihak penilai sudah boleh tersenyum ceria.
Apa tidaknya, mereka boleh mendapat keuntungan besar kerana tidak perlu menukar ganti kerosakan malah bahagian kenderaan yang masih elok boleh dijual dengan mudah.
Kisah benar ini dikongsi sendiri oleh seorang ejen insurans dikenali, Kamil yang mengetahui di sebalik ketirisan tuntutan insurans kemalangan yang berlaku di negara ini.
Katanya, kelebihan yang ada pada penilai insurans kemalangan kerana golongan ini boleh membuat runding harga dan mempunyai ramai kenalan dalam kalangan pemain industri.
“Sebagai contoh, jika berlaku satu-satu kemalangan, nilai harga kerosakan yang perlu dibaiki sebanyak RM8,000 tetapi mereka boleh menaikkan nilai kerosakan sehingga RM30,000,” katanya.
KPKT nafi tawar pembiayaan peribadi
- Details
Julai 1, 2021 @ 1:31pm
KUALA LUMPUR: Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) menafikan ada menawarkan pembiayaan peribadi 'Lestari Pinjaman Peribadi KPKT' kepada orang awam seperti yang tular di media sosial.
KPKT dalam satu kenyataan memaklumkan, semakan dibuat pihaknya mendapati laman media sosial terbabit diwujudkan oleh pihak tidak bertanggungjawab dan menyalahgunakan logo kementerian itu serta logo syarikat Kredit Komuniti berlesen yang didaftar di bawah Akta Pemberi Pinjaman Wang 1951 (Akta 400).
"KPKT menafikan pembabitan dan tawaran iklan terhadap pembiayaan peribadi 'Lestari Pinjaman Peribadi KPKT' kepada orang awam.
"KPKT memandang serius terhadap mana-mana pihak atau syarikat pemberi pinjaman wang berlesen atau tidak berlesen yang menyalahgunakan logo KPKT, logo Kredit Komuniti dan lesen pemberi pinjam wang untuk tujuan penipuan," menurut kenyataan itu.
Menurut kenyataan itu lagi, kementerian akan melakukan siasatan serta menyerahkan perkara terbabit kepada Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk tindakan lanjut.
Selain itu, aduan turut dibuat kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).
"Orang awam dinasihatkan untuk lebih berhati-hati dalam menerima sebarang tawaran pinjaman yang diiklankan.
"Sekiranya terdapat sebarang keraguan berhubung iklan yang dipaparkan, orang awam dinasihatkan untuk terus menghubungi Bahagian Kawalan Kredit Komuniti (BKKK), KPKT ditalian 03-8891 4690/4668/4658/4708.
Bank Negara digesa turun padang pantau syarikat insurans: Fomca
- Details
01 Julai 2021
SHAH ALAM - Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) menggesa Bank Negara Malaysia (BNM) turun padang serta memantau syarikat insurans dan bengkel kenderaan bagi membanteras rasuah dalam industri insurans di Malaysia.
Presiden Fomca, Profesor Datuk Dr N Marimuthu berkata, langkah itu perlu dilakukan bagi memastikan industri berkenaan mematuhi undang-undang serta terma perkhidmatan mereka.
“BNM sebagai agensi yang memantau industri insurans harus turun padang dan memantau industri insurans supaya mereka akur serta mengikut peraturan-peraturan yang terkandung dalam terma dan syarat.
“Jika BNM menerima aduan daripada pengguna, mereka juga harus siasat secara mendalam supaya gejala rasuah dalam industri insurans kenderaan dapat dibanteras,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian pada Rabu.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan yang wajar diambil BNM bagi membanteras rasuah dalam industri insurans ketika ini.
Mengulas lanjut, Marimuthu berkata, BNM yang berfungsi sebagai pemantau bagi pihak kerajaan perlu mengambil tindakan tegas jika didapati wujud penyelewengan dalam industri tersebut.
Selain itu, katanya, BNM juga perlu merancang strategi yang sesuai untuk memantau bagi menjamin gejala rasuah dalam industri itu dapat ditangani sebaiknya.“Tindakan ini penting supaya hak pengguna lebih terjamin serta tidak akan mengambil masa lama untuk memproses tuntutan dan sebagainya,” katanya.
Sementara itu, beliau mencadangkan supaya syarikat insurans dikehendaki menetapkan tempoh tertentu bagi memberi penerangan kepada pelanggan tentang insurans yang mereka ambil.
Read more: Bank Negara digesa turun padang pantau syarikat insurans: Fomca
PEMULIH: Moratorium tidak dikenakan faedah terkompaun, penalti lewat bayar
- Details
Jun 29, 2021 15:11 MYT
PUTRAJAYA: Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz menegaskan bank tidak akan mengenakan faedah terkompaun (compounded interest) atau penalti lewat bayar kepada peminjam yang memohon moratorium.
Menurutnya, dalam perjumpaan bersama bank baru-baru ini, kerajaan membangkitkan perkara tersebut dan bank bersetuju untuk melaksanakannya.
Tambahnya, pelaksanaan moratorium yang diumumkan semalam sama sahaja konsepnya seperti diumumkan tahun lepas.
Tengku Zafrul berkata, fokus utama pemberian moratorium itu adalah untuk membantu rakyat yang kini dalam kesusahan akibat pandemik.
Sumber: https://www.astroawani.com/berita-malaysia/pemulih-moratorium-tidak-dikenakan-faedah-terkompaun-penalti-lewat-bayar-tengku-zafrul-305722
PEMULIH bantu kurang beban rakyat, peniaga - FOMCA
- Details
June 28, 2021 @ 8:52pm
KUALA LUMPUR: Kawalan harga minyak masak dan pemberian diskaun bil elektrik antara bantuan dalam pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH) yang diumumkan hari ini, banyak membantu mengurangkan bebanan rakyat serta peniaga yang sedang bergelut dengan situasi tidak menentu pandemik COVID-19.
Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata peruntukan dan bantuan yang diumukan itu dialu-alukan kerana ia mengurangkan beban pengguna secara keseluruhannya.
Beliau berkata, sebagai contoh, kawalan harga minyak masak bukan sahaja boleh mengatasi kenaikan harga barang itu malah turut boleh mempengaruhi perilaku rakyat.
"Kita lihat langkah kerajaan adalah untuk stabilkan harga minyak masak. Ia adalah keprihatinan kerajaan supaya harga tidak lebih tinggi hingga bebankan pengguna.
"Ia juga dilihat membantu mengurangkan kekerapan rakyat untuk keluar rumah untuk membeli barangan keperluan berkenaan ketika pandemik ini.
"Jika beli pek satu kilogram (kg) memang cepat habis dan bagi memudahkan, mereka boleh beli botol besar dan tidak perlu keluar kerap bagi mendapatkan minyak masak," katanya ketika dihubungi BH hari ini.
Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan kerajaan akan melaksanakan program Harga Kawalan berasaskan nilai ambang minyak sawit mentah untuk menangani isu kenaikan harga minyak masak botol satu hingga lima kilogram (kg).
Melalui program itu, harga minyak masak botol lima kilogram dapat dikawal supaya tidak melebihi RM30 sebotol, selain menyediakan peruntukan tambahan sebanyak RM1 bilion dalam memastikan bekalan minyak masak pek polibeg satu kilogram (kg) terjamin.
Perdana Menteri berkata kerajaan akan terus mengekalkan harga runcit bagi petrol RON95, diesel dan gas petroleum cecair (LPG) membabitkan subsidi melebihi RM6 bilion tahun ini.
Pemilik agensi pelancongan tempatan Wan Vacation Sdn Bhd, Syazwan Zanini, berkata diskaun 10 peratus bil elektrik bagi Oktober hingga Disember ini bagi pengendali hotel, taman tema, pusat konvensyen, pusat beli-belah, pejabat syarikat pelancongan tempatan serta agensi pengembaraan dan pelancongan membantu mengurangkan kos kerugian bulanan yang bertambah setiap bulan.
"Ini kerana bil elektrik yang diperolehi tidak tinggi kerana pejabat ditutup berikutan tidak termasuk dalam perkhidmatan perlu sepanjang fasa pertama kawalan pergerakan dalam Pelan Pemulihan Ekonomi," katanya.
Sumber: https://www.bharian.com.my/amp/berita/nasional/2021/06/833255/bhplus
2.9 juta pengguna nikmati diskaun bil elektrik 40 peratus
- Details
Jun 29, 2021 @ 12:38am
Kuala Lumpur: Kementerian Tenaga Dan Sumber Asli (KeTSA) memperincikan pemberian diskaun bil elektrik secara bersasar kepada pengguna domestik dan bukan domestik di Semenanjung dan Sabah yang diumumkan kerajaan dalam Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (Pemulih).
Menterinya Datuk Seri Dr Shamsul Anuar Nasarah menjelaskan, seramai 2.9 juta pengguna domestik di Semenanjung yang menggunakan elektrik bulanan sebanyak 200 kilowatt jam (kWj) akan menikmati diskaun bil elektrik sebanyak 40 peratus.
Katanya, bagi pengguna domestik yang menggunakan elektrik bulanan antara 201 hingga 300kWj pula akan mendapat diskaun sebanyak 15 peratus, penggunaan elektrik di antara 301 hingga 600kWj (diskaun 10 peratus) dan penggunaan elektrik di antara 601 hingga 900kWj (lima peratus).
"Diskaun ini akan diberikan bagi bil elektrik bulan Julai, Ogos dan September ini," katanya dalam kenyataan.
Diskaun itu antara inisiatif bantuan menerusi pakej Pemulih yang bernilai RM150 billion diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini, untuk meringankan beban rakyat berikutan pendemik Covid-19.
Shamsul Anuar berkata, bagi pengguna elektrik bukan domestik di Semenanjung pula, diskaun diberikan lima peratus bagi kategori tarif komersial, industri dan pertanian di bawah voltan rendah, manakala pengguna elektrik dalam enam sektor perniagaan terpilih dalam inisiatif PEMERKASA Plus akan terus menerima diskaun 10 peratus bagi tempoh yang sama.
Sementara itu, pengguna elektrik di Sabah akan menikmati diskaun bil elektrik secara bersasar bagi tempoh tiga bulan bermula Julai melibatkan diskaun 40 peratus bagi penggunaan elektrik bulanan sebanyak 200kWj dan ke bawah.
"Pengguna elektrik bulanan di antara 201 hingga 300kWj terima diskaun 15 peratus; 301 hingga 500kWj (diskaun 10 peratus) dan 501 hingga 1000kWj (diskaun lima peratus).
"Bagi pengguna bukan domestik di Sabah di bawah kategori komersial, industri dan pertanian bervoltan rendah akan menikmati diskaun bil elektrik sebanyak lima peratus, sama seperti di Semenanjung," katanya.
Sepanjang tempoh kawalan pergerakan Fasa Satu Pelan Pemulihan Negara, beliau berkata, tiada pemotongan bekalan elektrik kepada semua pengguna, penangguhan pemotongan bekalan elektrik kepada pengguna domestik yang mempunyai tunggakan bil tidak melebihi enam bulan sehingga 30 September dan Pelan Bayaran Mudah untuk pengguna domestik ditawarkan sehingga 31 Disember.
i-Citra online application opens July 15
- Details
June 28, 2021 @ 7:20pm
KUALA LUMPUR: The Employees' Provident Fund (EPF) members may apply for the newly-announced withdrawal scheme, i-Citra beginning July 15.
It said that applications can be made via the i-Citra online portal at icitra.kwsp.gov.my and the payments would be credited in the respective members' accounts in August this year.
"All members below the age of 55 are eligible to apply for i-Citra, which allows them to withdraw up to a maximum of RM5,000 subject to their total combined balance in both Accounts 1 and 2.
"The approved withdrawal amount will be paid for a period of up to five months, with a fixed monthly payment of RM1000 per month subject to savings balance and a minimum of RM50.
"An updated mobile number to receive the Transaction Authorisation Code (TAC) and an active personal bank account are required to facilitate the application process," it said in a statement issued by EPF's corporate affairs department today.
It was responding to the announcement made by Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin during a special address.
EPF said it supports the government's initiative to address the needs of Malaysians impacted by the pandemic by introducing the i-Citra withdrawal facility to help its members tide over the impact of the Movement Control Order (MCO) in the short-term.
"i-Citra is being introduced in response to the challenges that EPF members are facing and was developed after careful consideration on how best to assist affected members, while upholding the EPF mandate."
It said while EPF remained committed to safeguarding members' retirement funds, it acknowledged the need to balance current demands against future needs and facilitate temporary relief for members amid the Covid-19 pandemic.
For further information, members may refer to the EPF website at www.kwsp.gov.my, or contact i-Citra Hotline at 03-8922 4848.
6-month bank loan moratorium for individuals, micro entrepreneurs
- Details
June 28, 2021 @ 5:49pm
KUALA LUMPUR: A six-month bank loan moratorium will be granted to all individual borrowers and micro-entrepreneurs to help them weather the economic effects of the Covid-19 pandemic.
Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin, in unveiling the Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (Pemulih) assistance programme today, said the moratorium will be given to all individuals, regardless of their income bracket, and would be approved automatically after application.
"There will be no conditions such as income reduction, no checks whether you have lost your job, and no need for documentation to be submitted for application (of the moratorium).
"You will only need to apply, and approval will be given automatically," he said in a special televised address this evening.
This facility, he said, would also be offered to affected small and medium enterprise (SME) operators, subject to review and scrutiny by the bank, with applications opening from July 7.
"Borrowers would only need to apply and sign an agreement to amend the relevant loan terms," said Muhyiddin.
He said since the introduction of the Pemerkasa Plus package, over 250,000 eligible borrowers have had their moratorium applications automatically approved to date, only having to choose between a three-month moratorium or a 50 per cent reduction in installment payments for six months.
The government, he said, understands the concerns of the people at this time, adding that many who were affected do not only come from the B40 group.
"I have heard and read many similar grievances from the M40 and T20 groups who have more dependents, as they are also helping family members or relatives affected by Covid-19."
He hoped the moratorium would help individual and SME loan borrowers in managing their cash flow throughout this challenging time.
"However, I would also like to advise you to make proper use of this moratorium offer, and if not urgent, do not make additional financial commitments."
CTOS offers free credit report with CCRIS for consumers
- Details
June 28, 2021 @ 4:37pm
KUALA LUMPUR: Credit reporting agency CTOS Data Systems Sdn Bhd is offering free MyCTOS reports together with Central Credit Reference Information System (CCRIS) data for consumers as part of a nationwide financial empowerment campaign.
In a statement today, it said the free service would encourage more people to take the first step towards managing their financial health.
It added that there has been a 52 per cent increase in consumers accessing CTOS credit reports over the past 12 months, and a recent survey showed that 57 per cent of consumers checked their credit due to financial issues caused by the pandemic.
Chief executive officer Eric Chin said Covid-19 and its uncertainties have highlighted the urgent need for Malaysians to get on top of their financial health.
"However, based on our data, only around 1.3 million out of the approximately 15 million working population in Malaysia perform self-checks to access and manage their personal credit information," he said.
He said CTOS aims to empower as many people as possible with the right tools and knowledge to make good financial decisions, especially in the current challenging times when it matters most.
According to the agency, the report contains detailed information about a person's debt, account histories for credit cards and loans such as payment history, including any late payments, credit limits or loan amounts, account balances and credit enquiries.
"Legal cases and bankruptcies are also listed in a separate section of the credit report as well as directorships and business interests," it said.
The free MyCTOS report with CCRIS campaign is available through www.ctoscredit.com.my as part of the CTOSCARES initiative until July 31, 2021. -- Bernama
Source: https://www.nst.com.my/news/nation/2021/06/703054/ctos-offers-free-credit-report-ccris-consumers
Tiada kenaikan tarif elektrik bagi tahun ini, kekal 39.45 sen/kWj
- Details
28 Jun 2021, 11:15 am
Tiada kenaikan tarif asas elektrik bagi tempoh 1 Julai sehingga 31 Dis depan setelah kerajaan bersetuju membiayai pemberian rebat sebanyak dua sen/kWj melibatkan peruntukan RM493 juta.
Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Seri Dr Shamsul Anuar Nasarah berkata pemberian rebat melalui peruntukan dana Kumpulan Wang Industri Elektrik (KWIE) itu menjadikan tarif asas elektrik kekal pada kadar 39.45 sen/kWj dan dianggarkan seramai 9.44 juta pengguna akan terus menikmati rebat tersebut.
Beliau berkata selaras dengan pelaksanaan mekanisme penetapan tarif elektrik di Semenanjung yang dilaksanakan sejak 2014, pelarasan kos penjanaan elektrik perlu dilaksana setiap enam bulan melalui mekanisme Pelepasan Kos Tidak Seimbang (ICPT) dan bagi tempoh 1 Julai hingga 31 Dis 2021, kos ICPT perlu diselaraskan berjumlah RM638.98 juta.
“Peningkatan kos ICPT berlaku berikutan peningkatan kos pembekalan gas dan arang batu bagi tempoh Januari hingga Jun 2021. Ini bermakna kadar rebat elektrik yang boleh dilepaskan kepada pengguna ialah sebanyak 1.13 sen/kWj berbanding kadar rebat bagi tempoh Januari hingga Jun 2021 iaitu dua sen/kWj.
“Mengambil kira cabaran dan kesukaran dihadapi rakyat berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan bagi mengekang penularan COVID-19, kerajaan bersetuju membiayai pemberian rebat tambahan 0.87 sen/kWj agar tidak berlaku kenaikan tarif elektrik dan mengekalkan sebagaimana sekarang,” katanya pada sidang media secara maya mengenai tarif elektrik hari ini.
Beliau berkata pemberian rebat tambahan itu membolehkan semua pemilik akaun Tenaga Nasional Berhad (TNB) menikmati purata diskaun sebanyak lima peratus bagi tempoh tersebut (1 Jul hingga 31 Dis 2021).
Shamsul Anuar berkata bagi pengguna di Kulim High Technology Park (KHTP) yang mendapat bekalan elektrik daripada NUR Power Sdn. Bhd, kerajaan juga bersetuju untuk memberi rebat elektrik sebanyak dua sen/kWj kepada pengguna bukan domestik bagi tempoh 1 Julai hingga 31 Dis 2021.
“Ini kali pertama pengguna bukan domestik di KHTP menikmati rebat elektrik sejak mekanisme penetapan tarif Incentive-Based Regulations dilaksanakan pada 2017.
Read more: Tiada kenaikan tarif elektrik bagi tahun ini, kekal 39.45 sen/kWj
Page 43 of 155