Kuala Lumpur, 10 Ogos 2010 – Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) telah mengadakan sesi dialog dengan wakil-wakil bank tempatan dan antarabangsa di bangunan Bank Negara Malaysia pada hari ini.
Dialog yang dianjurkan dengan kerjasama Bank Negara Malaysia ini bertujuan untuk mewujudkan persefahaman dengan wakil -wakil bank, yang sebahagian besarnya daripada Bahagian Khidmat Pelanggan, dalam mengendalikan pelbagai aduan berkaitan perbankan yang diterima oleh Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC).
Dialog tersebut telah dipengerusikan oleh Encik Abu Hassan Alshari Yahaya, Pengarah Jabatan Komunikasi Korporat, Bank Negara Malaysia, yang turut dihadiri oleh Datuk Marimuthu Nadason, Presiden FOMCA, Cik Chuah Mei Lin, Pengarah Eksekutif Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia dan Encik Mohamed Rithuan Dato’ Mohamed Shamsudin, Pengarah Eksekutif Persatuan Institusi Perbankan Islam Malaysia.
Dalam dialog tersebut, FOMCA telah membentangkan beberapa jenis aduan tentang sektor perbankan yang sering diterima oleh NCCC. Antaranya ialah kad kredit, pinjaman, kadar faedah yang tinggi, prosedur lelongan yang tidak adil, penggunaan CTOS bagi semakan kredit, penipuan kewangan, terma kontrak tidak adil, iklan produk kewangan yang mengelirukan dan sebagainya.
Dialog yang buat pertama kali diadakan antara FOMCA dengan wakil-wakil bank ini diharap dapat menjalin kerjasama antara FOMCA dengan pihak bank bagi mengatasi pelbagai masalah pengguna yang berkaitan dengan sektor perbankan.
Laporan oleh:
Mohd Yusof Abdul Rahman