Pihak berkuasa keselamatan pengguna di Amerika Syarikat sedang menyiasat satu kes aduan yang diterima dari Connecticut, tentang seorang kanak-kanak hampir tergantung oleh rantai yang ditawarkan dalam set makanan Happy Meal McDonald.

Michael Stephan, kanak-kanak berumur 4 tahun sedang memakai rantai, yang merupakan sebahagian daripada watak Katara dari wayang The Last Airbender, telah pengesan selama beberapa saat. Mengikut laporan The Associated Press, ibunya sempat mengeluarkan rantai itu daripada leher anaknya sebelum kejadian yang lebih serius berlaku.

Maze Stephan, ibu kepada Michael Stephan telah membuat aduan kepada Jabatan Perlindungan Pengguna (Consumer Protection Department) dan Suruhanjaya Keselamatan Produk Pengguna Amerika (U.S. Consumer Product Safety Commission).

Maze Stephan memberitahu The Associated Press bahawa itu adalah pengalaman yang paling mengerikan dan beliau hampir kehilangan anaknya. Di samping itu, beliau juga tidak kejadian seumpama itu berlaku kepada kanak-kanak yang lain.

Beliau tidak membuat panggilan kecemasan kerana anaknya telah sedar, tetapi beliau membuat aduan pada malam itu juga.

Walau bagaimanapun, McDonald telah mengemukakan laporan bahawa semua alat mainan telah diperiksa di makmal bebas dan telah dipastikan selamat kepada kanak-kanak serta mematuhi peraturan yang dikuatkuasakan. Promosi Airbender telah ditamatkan pada 22 Julai.

Selain itu, terdapat juga rekod keselamatan alat mainan di McDonald yang berada pada paras biasa bagi seluruh industri alat mainan. McDonald telah menarik balik 12 juta gelas minuman Shrek kerana telah berlaku pencemaran kadmium.

Menurut Jerry Farrel Jr. dari Suruhanjaya Perlindungan Pengguna, rantai plastik ini boleh dibuka di satu bahagian hujung dan dapat dilonggarkan untuk dimuatkan ke leher kanak-kanak. Suruhanjaya itu akan menentukan sama ada ia akan ditarik balik atau tidak.

Pengguna dinasihatkan supaya berhati-hati tentang produk berkaitan dengan wayang The Last Airbender yang dikeluarkan oleh McDonalds. Sekiranya sebarang kemalangan berlaku, melaporkan kepada pihak Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia di talian 03-7876 4648 atau Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional di talian 03-7877 9000.

 

Sam Wong
Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia