Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) telah mengeluarkan amaran bahawa gangguan air yang besar mungkin akan berlaku di Lembah Klang jika permintaan air meningkat secara drastik. Pada masa kini kita sedang menghadapi musim kemarau, kita sebagai pengguna yang bertanggungjawab perlu mengurangkan penggunaan air kita dengan menukar tabiat penggunaan air kita.
Tidak perlu menuding jari kepada pihak kawal selia dan syarikat air, kita sebagai pengguna perlu bertanya kepada diri kita sama ada kita telah melakukan yang terbaik untuk memperbaiki keadaan dan memulihara air dalam kehidupan seharian kita? Contohnya, apabila berlaku paip bocor di luar premis, pemilik memilih untuk mengabaikannya sahaja, membuatkan air berharga yang telah dirawat hilang ke dalam longkang, yang mana ia sepatutnya telah dapat dibekalkan ke kawasan sekeliling.
Kajian yang dijalankan oleh Fomca pada tahun 2007-2010 mendedahkan bahawa 70% daripada mereka yang menjalankan soalselidik berkata mereka tidak mungkin atau sangat tidak mungkin untuk mengurangkan penggunaan air mereka di rumah untuk tempoh tiga tahun akan datang. Ia menunjukkan bahawa kesedaran rakyat mengenai isu-isu air masih sangat rendah.
Oleh itu, kesedaran awam dan pendidikan berterusan memainkan peranan utama dalam usaha untuk menjadikan industri air lebih mampan. Pada masa yang sama, aktiviti penanda aras yang holistik perlu dijalankan ke atas semua industri air untuk memastikan bahawa pelan tindakan dan pelan halatuju dilaksanakan, industri mempunyai kecekapan dan sumber manusia yang mencukupi untuk menghadapi sebarang ketidaktentuan seperti kemarau berpanjangan, peningkatan drastik permintaan air dan penyelenggaraan infrastruktur.
Selain dari membiarkan kapasiti rizab air menurun di bawah 1%, SYABAS sepatutnya berunding dengan SPAN lebih awal sebelum ini. Dengan rundingan awal ini, SPAN dapat memberi peringtan lebih awal dan semua pihak yang berkepentingan agar mempunyai lebih banyak masa untuk bersiap sedia jika gangguan bekalan air yang besar berlaku disebabkan oleh peningkatan permintaan yang drastik. Pada masa yang sama, SYABAS juga akan mempunyai masa yang mencukupi untuk memaklumkan kepada pengguna melalui notis atau siaran akhbar. Sikap 'tunggu dan lihat’ tidak seharusnya berlaku kerana akses kepada bekalan air adalah salah satu daripada hak-hak asas kepada semua orang.
Sebagai negeri yang paling maju dan berkhidmat sebagai hab utama ekonomi di negara ini, gangguan bekalan air besar yang akan berlaku di sini tidak boleh ditanggung kerana ia mencemarkan imej negara tercinta kita. Oleh itu, FOMCA dan ahli gabungan menggesa semua untuk memainkan peranan dengan sewajarnya untuk mengelakkan keadaan menjadi semakin teruk lagi di Selangor.
Pengguna digesa untuk menghubungi atau aduan kepada Forum Air Malaysia di 03-78753168 dan Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional di 03-78779000 jika masalah gangguan bekalan air berlaku .
Siaran media bersama oleh Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA), Persatuan Pengguna Air dan Tenaga Malaysia (WECAM), Forum Air Malaysia dan Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC).
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi En Foon Weng Lian di 03-78753168 atau This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.